Wydarzenia

Uwaga na oszustwa metodą „na BLIK”

Niemal w każdym tygodniu do Komendy Powiatowej Policji w Lesku wpływają zawiadomienia o oszustwach internetowych, w wyniku których pokrzywdzeni tracą kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych. Policjanci apelują o ostrożność przy transakcjach internetowych. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych i haseł dostępowych do portali społecznościowych oraz bankowości elektronicznej.

Oszuści wymyślają coraz to nowsze pomysły na wyłudzanie pieniędzy. Wśród oszustów popularna stała się metoda z wykorzystywaniem kodu BLIK. Czasem przestępca podaje się za znajomego w potrzebie i prosi o szybką pożyczkę poprzez wygenerowanie kodu do płatności. Inną metodą jest podszywanie się pod pracownika banku i przekonywanie swoich ofiar o tym, że środki na ich koncie są zagrożone, a w celu ich ochrony, należy je wypłacić i ulokować na innym „bezpiecznym koncie”. W innych przypadkach oszuści udają zainteresowanych kupnem wystawionego towaru, wyłudzając kod BLIK od sprzedającego.

Tylko wczoraj dwie mieszkanki powiatu leskiego zgłosiły oszustwa dokonane w ten sposób na ich szkodę. 43-letnia mieszkanka Uherzec Mineralnych na portalu społecznościowym wystawiła na sprzedaż dziecięcy fotelik. Poprzez komunikator internetowy zgłosiła się do niej zainteresowana kupnem kobieta, która podała dokładną instrukcję, jak ma być przesłany towar, wyłudzając w ten sposób dane sprzedającej. Następnie wysłała maila z dalszymi instrukcjami, które 40-latka wykonała, łącznie z tym że wygenerowała kod BLIK na potrzeby firmy kurierskiej. Utraciła z konta dwa tysiące złotych, a kontakt z rzekomą kupującą natychmiast się urwał.

Z kolei 38-letnia mieszkanka Stańkowej powiadomiła, że nieznana osoba przejęła konto portalu społecznościowego i komunikatora interentowego jej szwagierki i w jej imieniu wyłudziła kod BLIK, a następnie za jego pomocą dokonała wypłaty 800 złotych na szkodę zgłaszającej.

Policjanci apelują o to, aby zakupów przez Internet dokonywać z dużą ostrożnością, z kontrahentem radzą rozmawiać telefonicznie, nie poprzez komunikatory internetowe. Nigdy nie należy podawać danych swojej karty oraz danych dostępowych do kont bankowych.

Pamiętajmy, aby każdą nietypową prośbę przesłaną za pośrednictwem komunikatora potwierdzić bezpośrednio wykonując telefon do znajomego. Natomiast w przypadku zakupów w internecie unikać handlarzy „z drugiej ręki”, którzy wystawiają się na portalu społecznościowym lub innych portalach, niegwarantujących bezpieczeństwa transakcji.

Aby uchronić się przed oszustami, policjanci radzą weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomość, zanim zdecydujemy się na pożyczkę, stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania do serwisów społecznościowych oraz dbać o bezpieczeństwo swoich danych i haseł dostępowych.

Powrót na górę strony